05 JUNI
2025
VBNO: “Reclamebelasting stuit op veel problemen - zoals verwacht”

“De invoering van de reclamebelasting blijkt op veel problemen te stuiten. Voorafgaande aan de invoering was daar al voor gewaarschuwd. Maar nu de heffing ten uitvoer wordt gelegd blijken die problemen groot te zijn. Sommige ondernemers hebben nog geen aanslag gekregen, anderen krijgen geen reactie op vragen, en weer anderen worden na klachten van het kastje naar de muur gestuurd. En de gemeente Groningen wuift alle kritiek weg.”
Dat stelde voorzitter Guus Vries van de Vereniging Bedrijven Noordoost (VBNO), de Bedrijvenvereniging voor het Noordoosten van de gemeente Groningen, na vragen uit de zaal gisteren tijdens de Algemene Ledenvergadering.
De VBNO heeft zich steeds verzet tegen de komst van de reclamebelasting. Toen deze toch werd ingevoerd nam VBNO het initiatief tot een Platform Reclamebelasting, waar ondernemers terecht kunnen met vragen en klachten over de uitvoering. Bij dat Platform zijn inmiddels bijna tweehonderd bedrijven aangesloten.
Ook zijn er via dat platform veel klachten gemeld. “Er zijn echt veel problemen, maar de gemeente reageert er niet op. Al horen we ook van ondernemers die zeggen: ik ben het er niet mee eens, maar ik maak het maar over, want ik heb geen zin in ‘gedoe’”.
De VBNO hoopt de politieke partijen in Groningen te kunnen overtuigen van haar bezwaren tegen de heffing, zodat die partijen de afschaffing ervan straks opnemen in hun programma voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2026. Overigens wil de VBNO met het oog op die verkiezingen, samen met de andere bedrijvenverenigingen, in februari volgend jaar een bijeenkomst organiseren waar alle politieke partijen in Groningen worden uitgenodigd om te vertellen wat ze voor ondernemers in Groningen willen doen.
VBNO staat er goed voor
Overigens heeft VBNO een goed jaar achter de rug. Volgens penningmeester Erik Mostert is het aantal leden licht gestegen tot 162 bedrijven, en ook is de vermogenspositie zeer gunstig. Wel was er een klein incidenteel verlies over het laatste boekjaar, maar verder staat VBNO er volgens hem in financieel opzicht heel goed voor.
VBNO wil de contacten tussen de leden onderling verder bevorderen. Niet alleen door het organiseren van bijeenkomsten, maar ook door gebruik te maken van eigentijdse media, zoals Whatsapp. Volgens bestuurslid Menno Oomkens is er al geëxperimenteerd met een Whatsapp Community, maar was dat geen groot succes. VBNO overweegt daarom nu om een ‘gewone’ Whatsapp groep voor haar leden aan te maken, waarin ondernemers elkaar kunnen informeren of onderling praktische vragen stellen, zoals: “We weet een goede timmerman?”. Ook wil VBNO de huidige website vernieuwen.
De Algemene Ledenvergadering werd overigens gehouden in het Bezoekerscentrum van het Groninger Landschap aan de Woldweg, nabij het Reitdiepgebied, Directeur Marco Glastra gaf, na afloop van de ledenvergadering, een toelichting op de plannen voor het terugbrengen van de rivier De Hunze, die ooit liep van het Zuidlaardermeer naar het Lauwersmeer, aan de oostkant van Groningen, dus deels het werkgebied van de VBNO. Binnenkort beginnen al werkzaamheden nabij de Gerrit Krolbrug, als onderdeel van de terugkeerkeer van die rivier. “De Hunze komt eraan!”, aldus Marco Glastra.

Bijzondere presentatie jaarverslag
Opmerkelijk dit jaar was de bijzondere presentatie van het jaarverslag. In een klein blikken doosje, deze keer. Daarin zat een hand-out met de belangrijkste feiten over VBNO. En als kleine verrassing lekkere chocolade.
Bovendien een QR code, waar iedereen het jaarverslag digitaal mee kan inzien. (Zie bijgaande foto).

Meer weten over de bedrijvenverenigingen?
Wilt u meer weten over de bedrijvenverenigingen in Groningen? Het laatste nieuws lezen of ze volgen op Twitter? Klik dan hiernaast op één van de vier gebieden in de stad en u komt...
meer informatie




