29 JULI
2025
Campagne Groningen Bereikbaar vindt navolging in andere regio’s
De communicatiecampagne ‘Stilstaan of meebewegen. Wat kies jij?’ van Groningen Bereikbaar wordt na succesvolle inzet in Groningen nu ook ingezet in de regio’s Amsterdam en Zuid-Holland. Dat meldt Buenaparte, het Groningse bureau dat de campagne ontwikkelde. De campagne won eerder de publieksprijs van Galjaard, dé prijs op het gebied van publieke communicatie.
De campagne werd ingezet tijdens de grootschalige werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg in Groningen (Operatie Ring Zuid), met als doel reizigers bewust te maken van hun reiskeuzes en alternatieven te stimuleren. Inmiddels zijn de grootste werkzaamheden aan zowel de Ring Zuid als het Hoofdstation afgerond. In andere delen van het land zijn vergelijkbare projecten aan de orde.
Vanuit de wens om kennis en middelen te delen, stelde Groningen Bereikbaar het campagneconcept kosteloos beschikbaar aan collega-organisaties in andere regio’s. Daarmee krijgt het concept nu een vervolg via campagnes van Amsterdam Bereikbaar en Zuid-Holland Bereikbaar.
99 procent van de Groningers kende de campagne
In Groningen leidde de campagne 40 procent minder verkeer op de wegen rondom de stad en meer dan 10 procent meer reizigers in de bus. 99 procent van de Groningers kende de campagne, zo bleek later uit onderzoek.
Arnoud Evenhuis, Creative Director en eigenaar van Buenaparte: “Het is geweldig om te zien dat een campagne waar we met zoveel zorg aan hebben gewerkt, nu ook in andere delen van Nederland wordt ingezet. Dat onderstreept de kracht van een duidelijke boodschap en een herkenbare aanpak.”
In Amsterdam is de campagne inmiddels zichtbaar in en rond de stad en online. Zuid-Holland Bereikbaar werkt op dit moment aan de ontwikkeling van een campagne op basis van het oorspronkelijke concept en ontwerp. Hoewel de uitvoering in samenwerking met andere bureaus gebeurt, blijft de basis stevig geworteld in het Groningse origineel.
Evenhuis: “We hopen dat de campagne ook daar helpt om verkeersdrukte te verminderen, hulpdiensten de ruimte te geven en bijdraagt aan het aantrekkelijker maken van het openbaar vervoer en de fiets.”
Meer weten over de bedrijvenverenigingen?
Wilt u meer weten over de bedrijvenverenigingen in Groningen? Het laatste nieuws lezen of ze volgen op Twitter? Klik dan hiernaast op één van de vier gebieden in de stad en u komt...
meer informatie